Co je to Hathajóga ?

 

Historie lékařství zná řadu empirických postupů vedoucích ke zvyšování odolnosti organismu. K nejpropracovanějším patří sestava tradičních indických cvičení – jóga

 

Pro jógové cviky se obvykle užívá původních sanskrtských termínů. Pro řadu cviků totiž není v češtině zavedené označení. Sanskrtské slovo jóga obsahuje slovesný kmen „judž“ značící mímo jiné spojovat.

 

U jógy jde o soustavu cvičení vedoucích k odolnosti organismu vůči zátěžím. Takto pojatá jóga se zpravidla označuje jako hathajóga. Zde jde o spojení dýchání pravou „ha“ – sluneční a levou „tha“ – měsíční nosní dírkou. V hathajóze se přičítá cvičením „pránajáma“ největší význam při získávání rovnováhy a organismu.

 

Hathajóga obsahuje cvičení s odstupňovanou obtížností. Snadné varianty jsou vhodné pro začátečníky a nemocné, kdežto  nejobtížnější vyžadují dlouhodobou přípravu.

 

Relaxační cvičení mohou být prováděna i s nemocnými např. „šávásána“ – uvolnění v lehu na zádech, se ukázala být vhodná při léčení vysokého krevního tlaku.

 

Rozdíl mezi hathajógou a evropským tělocvikem lze jednoznačně charakterizovat takto: Evropský tělocvik je primárně zaměřen na rychlé stahy kosterního svalstva a bezprostředním následkem takového cvičení je únava. Naproti tomu provedení jógových cvičení vede ke zvýšení vyrovnanosti organismu. Po zacvičení sestavy se má cvičenec cítit osvěžen a uklidněn. Jógistická cvičení mají svou povahou vliv na tělo i na mysl člověka a v tomto směru se liší od běžných tělesných cvičení.

 

Dechovými technikami „pránajámou“ si ustálíme určitý rytmus v nervovém systému a vytváříme si klidný dýchací vzorec. „Pránajáma“ pomáhá také k dokonalému oběhu.

 

Na cvičení si s sebou vemte teplejší cvičební oděv, podložku na cvičení a pití.